Liever doden dan genezen ?

Mijn reactie legt wat andere klemtonen. Als het lijden zo vreselijk is (en dat is het inderdaad ook) dat mensen het moeilijk vinden om mee te leven, dan vindt ik het (ook moeilijk om te leven met de gedachte dat psychiatrie daar blijkbaar niets kan aan doen. De gedachte dat psychotherapie en klassieke psychofarmaca te kort schieten is erg, maar nog veel erger vind ik de gedachte dat men dan maar kiest voor euthanasie eerder dan voor behandelingen die WEL dat lijden kunnen verzachten of zelfs wegnemen (en ik denk hier aan ketamine metabolieten, psylocibine et al).

Waarom is de gevestigde psychiatrie (lees ook – maar niet uitsluitend- VVP) zo intens bezig met euthanasie in plaats van haar pijlen, energie en middelen integraal in te zetten  en te richten op het snel en efficiënt organiseren van deze “”nieuwe”” behandelingen. Omdat ze op de lijst staan van “onwettige psychedelica” (lijst destijds opgesteld door het grote genie van President Bush?. We spreken hier niet over coke , heroine, crack of opoïden maar ov er de zuivere psychedelica waarvan de therapeutische eigenschappen en substantiële effecten op psychisch lijden reeds bekend zijn sinds de jaren 70.

Toen ik deze vraag ooit stelde aan een verwoed voorstander van euthanasie kreeg ik als antwoord dat hij dat gevaarlijk voind want dat het existentiële angsten verving door een spiritueel holistisch gevoel van harmonie. Liever dood dan religieus.?? . Ik ben nog steeds niet van verbijstering bekomen bij het aanhoren van dergelijk onmenselijk standpunt (en het is al enkele jaren geleden).

Liever mensen doden dan genezen…. ?

Dr. G. Otte




Comments

Popular Posts